Rygsmerter

Gode råd og information

rygsmerter generelt

Rygsmerter er meget generende, men sjældent farlige. Ca. 80 % af os vil igennem livet opleve at have ondt i ryggen.

Hovedparten af akutte rygsmerter vil gå over i løbet af 14 dage, mens man i nogle tilfælde ser, at smerterne fortsætter i længere tid eller gentagne gange kommer igen.

Kun i meget sjældne tilfælde (under 1%) vil smerterne skyldes alvorlige tilstande som fraktur, kræft eller invaliderende sygdom.
Rygsmerter kan overordnet deles i tre kategorier - Uspecifikke smerter, nervesmerter eller alvorlig patologi.

At informere om rygsmerter generel opdeling
Rygsmerter inddeles ofte i tre kategorier

Gode råd til akutte rygsmerter

Bevægelse

Hold din ryg i bevægelse i det omfang du kan.

Bliv ved med at gå på arbejde hvis det er muligt

Kom ud og gå eller cykel små ture

Fortsæt din træning i modificeret form. Bevægelse i rette dosis vil hjælpe med at fremme helingen. Lyt til symptomerne med sund fornuft.

Restitution

Ved behov for aflastning, så læg dig på maven eller på ryggen med benene trukket lidt op under dig selv.

Hårdt underlag er tit bedre end bløde, så prøv f.eks. gulvet.

Hvis du har problemer med at finde hvile når du skal sove, så forsøg fosterstilling med en pude mellem knæene.

Akutte øvelser

Man kan forsøge at strække ryggen bagover fra liggende stililng. Vær opmærksom på at øvelsen ikke forværrer smerterne, eller giver udstråling i benet.

Hvis øvelsen hjælper, så udfør dem 10 stk/2. time

Mckenzie Rygøvelse

Varier stillinger

Hvis statiske stillinger som sidde i bil, på arbejdet eller studiet er provokerende for dine smerter, så husk at ændre stillinger ofte.

Prøv at stå mere istedet

Sæt en pude i lænden for at ændre siddestilling og dermed trykket på ledstrukturene.

symptomer ved rygsmerter

Rygproblemer kan præsentere sig vidt forskellige. Nogle har kun ondt i ryggen, mens andre mærker udstråling til balleregionen eller iskiassymptomer ned i benet.

Smerterne beskrives tit som murrende, brændende eller jagende, men det er meget individuelt. Det er normalt, at rygproblemer ledsages af øget stivhed fra ryggen og besværede bevægelser, f.eks. når man skal bukke sig forover eller sidde i længere tid.

Nogle rygproblemer præsenterer sig ved at rygsmerterne/stivhed ændrer sig afhængig af hvad man gør, mens andre rygsmerter ikke vil ændre sig overordnet.

Søg læge hvis du oplever disse symptomer!

Føleforstyrrelser i skridtet

Pludselige ændret styring af benene under gang

Pludselige problemer med at komme af med vandladning

Tiltagende kraftnedsættelser / lammelser