SKoliose

Skoliosebehandling i Århus C

behandling af Skoliose

Lider du af følgerne af skoliose (skæv ryg), så vil fysioterapeuterne hos Aarhus Rygklinik kunne hjælpe dig.

Vi har mere end 14 års erfaring i udredning og behandling af skoliose, hvor vi bl.a. gennem træning, manuel behandling og ergonomisk vejledning afhjælper symptomerne i ryggen.

Hvad er skoliose?

Skoliose er betegnelsen for en type af rygskævhed, hvor rygsøjlen er S formet eller C-form, når man ser den bagfra. (Se billede). Normalt vil ryggen her være lige. Graden af skævhed og placeringen af krumningen er ofte afgørende for, om man får gener ved skoliose.
I langt de fleste tilfælde får man ikke smerter fra de mildere grader af skoliose. Man skal endelig holde sig aktiv med ryggen, når man har skoliose. Fysioterapeuterne på Aarhus Rygklinik kan hjælpe dig med at sammensætte det rigtige træningsprogram til dig.

Behandling af skoliose Århus C
Røntgenbillede af skoliose

SYMPTOMER

Hvis rygskævheden er større, kan det i nogle tilfælde give symptomer. De typiske symptomer er smerter, stivhed, funktionsnedsættelse, hjerte eller vejrtrækningsproblemer

BEHANDLING

I tilfælde med symptomer er der muligheder for at behandle med korset og operation. I alle tilfælde tilrådes det, at holde ryggen i form. Aarhus Rygklinik kan hjælpe dig med et rygprogram tilpasset din situation.
Find behandler

Opdeling af skoliosetyper

Strukturel skoliose

Strukturel skoliose er i 80 % af tilfældene medfødt eller opstået uden kendt grund. Man mener, at det er en stor grad af arvelige faktorer, som afgør om man udvikler skoliose

Funktionel skoliose

Funktionel skoliose skyldes ofte ubalance i kroppen, som følge af langvarrig kompensering og muskel ubalancer som følge af langvarrige smerter eller efter traumer

Forskellige deformiteter af rygøjlen

Sådan spotter du skoliose

Skoliose viser sig ved en skæv holdning, forskellige højder på skuldrene eller ryggen kan bule, når man bukker sig fremad. Nogle kan have rygsmerter ved skoliose, men i flertallet af tilfældene giver det ingen symptomer. I de fleste tilfælde behøver man ingen behandling og brug endelig ryggen. Den er stærk, og bliver kun stærkere af at blive brugt.

Bliv inspireret...

Fakta om skoliose

3-5 %

Af alle børn og unge har skoliose

kun 10 %

behøver decideret behandling.

Ryggen

er stærk. Lyt til kroppen og dyrk gerne sport.

Aarhus Rygklinik

kan hjælpe dig med et skoliose-program