Slidgigt (arthrose)

Behandling af slidgigt i Århus

Behandling af slidgigt

Slidgigt kan give symptomer fra leddene i form af smerter, hævelse og stivhed. Symptomerne kommer ofte snigende over længere tid. Det er typisk, at man kan opleve smerter og stivhed, når man skal i gang med at bevæge sig.

Forskning har vist at symptomerne ved slidgigt kan afhjælpes gennem træning. Hos Aarhus Rygklinik kan får du en grundig undersøgelse og et individuelt tilpasset program mod slidgigt.

Generel info om slidgigt

Slidgigt er en meget almindelig tilstand, når man bliver ældre, f.eks. vil man kunne finde degeneration på diskusskiverne i ryggen hos 96 % af alle 80 årige.

Det positive budskab er, at de slidmæssige forandringer ikke er ensbetydende med, at man skal have ondt, for det er en del af en almindelig aldringsproces i kroppen.

I nogle tilfælde vil de slidmæssige forandringer dog kunne give gener. Symptomerne på slidgigt er typisk en triade. Man har stivhed og ondt i leddet ved igangsætning, efter leddet er varmet op bliver smerterne mindre, for igen at blive værre jo mere man belaster det. Når slidgigtssymptomerne er fremskredne har man ofte også smerter i hvile, hævelser, begrænset funktion og natlige smerter.

Slidgigt kan potentielt ramme alle led, men særligt de vægtbærende led som ryggen, knæ og hofter er mest påvirkede.

Gode råd til slidgigt

Behandlingen af slidgigt (Artrose) tilstræber at mindske smerterne og forbedre funktionen. Forskning har vist at den bedste medicin mod slidgigt er motion. Leddet skal holdes i gang og musklerne omkring leddet skal trænes op. Fysioterapeuterne hos Aarhus Rygklinik kan hjælpe dig med det rigtige program.

Vægttab

Hvis man kan mindske vægtbelastningen på de ramte led, vil man ofte opleve færre smerter.

Smertestillende

Medicin kan bruges hvis smerterne er så kraftige at det forhindrer din tilværelse, forhindrer søvnTal med din læge om smertestillende med

Støttebandager

Støttebandager kan give lindring ved fysisk udfoldelse. Aarhus Rygklinik kan vejlede dig i hvilken som vil være rigtig til dig.

Operation

Hvis slidgigtforandringer er så fremskredne og hæmmende at træning ikke hjælper, så vil operation være en løsning.

Spørgsmål

Har du spørgsmål til vores fysioterapeuter, så udfyld skemaet og vi vil vende tilbage så hurtigt som muligt.