Hovedpine

Behandling af hovedpine i Århus

Få hjælp til Hovedpine

Hovedpine kan i mange tilfælde opstå fra overspændte muskler eller ledbelastninger, og i de tilfælde kan man behandle med fysioterapi.

I Aarhus Rygklinik har vi god erfaring med at lave en grundig udredning af nakken ifm. hovedpine så man kan målrette behandling mod muskler og led.

Herunder har vi samlet relevante informationer omkring hovedpine, og hvad vi kan gøre for dig.

Gode råd ved hovedpine

Husk at hovedpine næsten altid er en ufarlig tilstand. I akutte tilfælde kan de fleste hovedpiner afhjælpes med smertestillende medicin. Det frarådes dog at tage smertestillende medicin over en længere periode, da et større forbrug af smertestillende ofte har hovedpine som bivirkning.

Vær opmærksom på længerevarende stressforhold i dit liv.

Få tilstrækkelig med søvn.

Overvej om hovedpinen kan komme som bivirkning til manglende væskeindtag, behov for briller, medicin.

Ved ensidige arbejdsbelastninger kan det være en god ide, at variere arbejdsstillinger ofte. F.eks. stå mere, varier stillingerne ofte.

Styrketræning af nakke og skuldermuskler har vist god effekt mod spændingshovedpine.

Ofte kan specifikke øvelsesstrategier for nakken hjælpe. Fysioterapeuten kan vise dig hvordan.

I fysioterapien kan vi behandle dig med massage, mobiliseringsteknikker og akupunktur som smertereducerende tiltag.

Det får du hjælp til

Diagnostik /Second opinion

Prognose og information

Behandlingsplan

Smertelindring

manuel behandling

akupunktur

Genoptræning

Forebyggelse

Symptomer ved hovedpine

Symptomer på hovedpine kan føles meget forskelligt afhængig af hvilken type af hovedpine.

F.eks. vil migræne typisk være pulserende ensidigt ofte ledsaget af lys- og lydfølsomhed, kvalme og med forvarsler aura.

Spændingshovedpine er ofte trykkende som et bånd om hovedet, i nakken eller issen. Det kan komme af spændte nakkemuskler og være et tegn på man har for travlt eller har uhentsigtsmæssige belastninger på nakken.

Fysioterapeuterne på Aarhus Rygklinik kan hjælpe dig med en præcis diagnose af din hovepine.

Spændingshovedpine og hovedpine som udspringer fra nakken kan ofte behandles gennem massage, mobiliseringsteknikker og øvelser. Fysioterapeuterne Aarhus Rygklinik kan hjælpe dig med at lave det rigtige program til din hovedpinetype

4 fakta om Hovedpine

Vil opleve hovedpine igennem livet

Af befolkningen har hovedpine ugentligt

Spændings-

hovedpine er den mest almindelige type

Kontakt læge

Ved vedvarende eller tilbagevendende hovedpine.

Hovedpine kan behandles med smertestillende medicin, men primært i akutte tilfælde. Længerevarende brug af smertestillende kan potentielt give mere hovedpine. Lad fysioterapeuterne behandle din hovedpine.

Generelt om hovedpine

Hovedpine rammer mange af os. Ca. 80 % af befolkningen oplever hovedpine over et års tid. Ofte er hovedpine ikke farligt, men kan være meget generende og begrænsende.

Man deler overordnet hovedpine i primær og sekundær hovedpine

Primær hovedpine er f.eks. migrænse, spændingshovedpine cervicogen hovedpine

Sekundær hovedpine kommer af f.eks. tømmermænd, feber, eller blødninger i hovedet.